KONTEKS / BAND | Nombor Bulat | Tambah dan tolak | Darab dan bahagi | Pecahan | Perpuluhan | Wang | Masa dan waktu | Panjang | Jisim | Isipadu Cecair | Ruang |
BAND 6 | B6D1E3* | ||||||||||
B6D1E2* | |||||||||||
B6D1E1 | |||||||||||
BAND 5 | B5D1E1 | B5D1E1 | B5D1E1 | B5D1E1 | |||||||
*B5D1E2 | *B5D1E2 | *B5D1E2 | *B5D1E2 | *B5D1E2 | |||||||
BAND 4 | B4D1E1 | B4D1E1 | B4D1E5 | ||||||||
B4D1E2 | B4D1E2 | ||||||||||
B4D1E3 | B4D1E3 | ||||||||||
B4D1E4 | B4D1E4 | ||||||||||
BAND 3 | B3D1E1 | B3D1E1 | B3D3E1 | B3D4E1 | B3D1E5 | B3D5E1 | B3D5E3 | B3D5E3 | B3D5E3 | B3D6E1 | |
B3D1E2 | B3D1E2 | B3D3E2 | B3D4E2 | B3D1E6 | B3D5E2 | ||||||
B3D1E3 | B3D1E3 | ||||||||||
B3D1E4 | B3D1E4 | ||||||||||
B3D2E1 | |||||||||||
BAND 2 | B2D1E1 | B2D3E1 | B2D4E1 | B2D5E1 | B2D6E1 | B2D6E1 | B2D6E1 | B2D6E1 | B2D7E1 | ||
B2D2E1 | |||||||||||
B2D2E2 | |||||||||||
BAND 1 | B1D1E1 | B1D4E1 | B1D2E1 | B1D2E1 | B1D2E1 | B1D5E1 | |||||
B1D3E1 | B1D3E1 |
Monday 21 November 2011
Pemetaan Eviden Standard Prestasi
Pemetaan Matematik Tahun 2
Bidang Pernyataan Eviden Kod Eviden DS KSSR(ms)
Nombor Bulat dan operasi Hingga 1000 | Menamakan nombor bulat sehingga 1000 dan membilang secara, satu-satu, dua-dua, lima-lima, sepuluh-sepuluh, seratus- seratus | B1D1E1 | 1 |
Mengenal simbol (×), (÷) dan (=) | B1D3E1 | 5 | |
Menyatakan kuantiti objek sehingga1000 dengan: a) Menamakan dan menulis nombor dalam perkataan atau angka b) Membilang secara, satu-satu, dua-dua, lima-lima, sepuluh-sepuluh, seratus- seratus c) memadan d) Membanding, menyusun atau melengkapkan rangkaian nombor secara tertib menaik atau menurun | B2D1E1 | 1 | |
Menyatakan nilai tempat dan nilai digit bagi nombor bulat sehingga 1000 | B2D2E1 | 2 | |
Mencerakinkan sebarang nombor dalam ratus, puluh dan sa | B2D2E2 | 2 | |
Melakukan operasi asas tambah bagi nombor bulat hingga 3 digit dan hasil tambahnya tidak melebihi 1000. | B3D1E1 | 3 | |
Melakukan operasi asas tolak bagi nombor bulat hingga 3 digit. | B3D1E2 | 4 | |
Menulis ayat matematik darab dan bahagi berdasarkan situasi | B3D1E3 | 5-7 | |
Melakukan operasi asas darab (sifir dua, | B3D1E4 | 5-8 | |
Membundarkan nombor bulat sehingga 1000 kepada puluh dan ratus terdekat | B3D2E1 | 2 | |
Menyelesaikan masalah yang melibatkan penambahan dua nombor dan hasil tambahnya tidak melebihi 1000. | B4D1E1 | 3 | |
Menyelesaikan masalah yang melibatkan penolakan dua nombor. | B4D1E2 | 4 | |
Menyelesaikan masalah pendaraban dua nombor yang melibatkan sifir dua, | B4D1E3 | 5-6 | |
Menyelesaikan masalah bahagi yang melibatkan pembahagian dengan dua, | B4D1E4 | 7-8 | |
Menyelesaikan masalah matematik melibatkan operasi asas mengikut prosedur | B5D1E1 | 7-8 | |
Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai strategi | B5D1E2 | 7-8 | |
Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara urusan harian | B6D1E2 | 7-8 | |
Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau komuniti | B6D1E3 | 7-8 | |
Pecahan | Menyatakan pecahan wajar yang pengangkanya satu hingga sembilan dan penyebutnya hingga 10 | B2D3E1 | 9 |
Melorek dan menulis pecahan wajar yang pangangkanya hingga 9 dan penyebutnya hingga 10 | B3D3E1 | 9 | |
Membandingkan nilai dua pecahan wajar yang pengangkanya satu dan penyebutnya hingga 10 | B3D3E2 | 9 | |
Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai strategi | B5D1E2 | 9 | |
Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara urusan harian | B6D1E2 | 9 | |
Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau komuniti | B6D1E3 | 9 | |
Perpuluhan | Menyatakan nombor perpuluhan 0.1 hingga 0.9 | B2D4E1 | 10 |
Melorek dan menulis pecahan persepuluh kepada perpuluhan | B3D4E1 | 10 | |
Membandingkan nilai nombor perpuluhan di antara sifar perpuluhan satu hingga sifar perpuluhan sembilan | B3D4E2 | 10 | |
Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai strategi | B5D1E2 | 10 | |
*Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara urusan harian | B6D1E2 | 10 | |
*Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau komuniti | B6D1E3 | 10 | |
Wang Hingga RM10 | Menyatakan ciri-ciri wang kertas RM50 dan RM100 | B1D4E1 | 11 |
Menyatakan gabungan wang yang memberi nilai yang sama sehingga RM100 | B2D5E1 | 11 | |
Menambah nilai wang yang jumlah tidak melebihi RM100 | B3D1E5 | 11 | |
Menolak nilai wang sehingga RM100 | B3D1E6 | 11 | |
Menyelesaikan masalah tambah dan tolak yang melibatkan wang | B4D1E5 | 12 | |
Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai strategi | B5D1E2 | 12 | |
Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara urusan harian | B6D1E2 | 12 | |
Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau komuniti | B6D1E3 | 12 | |
Masa dan Waktu | Menyatakan tanda senggatan minit pada muka jam | B2D6E1 | 13 |
Menyatakan waktu dalam jam dan gandaan lima minit | B3D5E1 | 13 | |
Menyatakan perkaitan dalam waktu;hari dengan jam dan jam dengan minit | B3D5E2 | 13 | |
*Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau komuniti | B6D1E3 | 13 | |
Panjang | Mengenal perbendaharaan kata bagi unit ukuran piawai dan simbol | B1D2E1 | 14 |
Menyatakan tanda senggatan Sentimeter dan Meter | B2D6E1 | 14 | |
Membuat anggaran ukuran dalam unit piawai Sentimeter dan Meter | B3D2E2 | 14 | |
Mengukur unit piawai sentimeter dan meter | B3D5E3 | 14 | |
Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai strategi | B5D1E2 | 14 | |
Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara urusan harian | B6D1E2 | 14 | |
Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau komuniti | B6D1E3 | 14 | |
Jisim | Mengenal perbendaharaan kata bagi unit ukuran piawai dan simbol | B1D2E1 | 15 |
Menyatakan tanda senggatan Gram dan Kilogram | B2D6E1 | 15 | |
Membuat anggaran ukuran dalam unit piawai gram dan Kilogram | B3D2E2 | 15 | |
Mengukur unit piawai gram dan kilogram | B3D5E3 | 15 | |
Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai strategi | B5D1E2 | 15 | |
*Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara urusan harian | B6D1E2 | 15 | |
*Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau komuniti | B6D1E3 | 15 | |
Isi padu Cecair | Mengenal perbendaharaan kata bagi unit ukuran piawai dan simbol | B1D2E1 | 16 |
Menyatakan tanda senggatan liter dan mililiter | B2D6E1 | 16 | |
Membuat anggaran ukuran dalam unit piawai liter dan mililiter | B3D2E2 | 16 | |
Mengukur unit piawai liter dan mililiter | B3D5E3 | 16 | |
Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai strategi | B5D1E2 | 16 | |
*Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara urusan harian | B6D1E2 | 16 | |
*Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau komuniti | B6D1E3 | 16 | |
Ruang Bentuk 3D dan 2D | Mengenalpasti ciri-ciri bentuk 3D dan 2D | B1D5E1 | 17 |
Menyatakan ciri bentuk-bentuk 3D; kubus, kuboid, piramid tapak segi empat sama, silinder dan kon dan 2D; segi empat sama, segi empat tepat, segi tiga dan bulatan | B2D7E1 | 17 | |
Mengenal pasti pelbagai bentangan bentuk 3D, kubus, kuboid, piramid tapak segi empat sama, silinder dan kon | B3D6E1 | 17 | |
Menyatakan bentuk dan bilangan bentuk 2D yang terdapat pada bentangan bentuk 3D | B4D1E6 | 17 | |
Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai strategi | B5D1E2 | 17 | |
Mereka cipta model daripada bentuk-bentuk 3D secara inovatif dan menerangkan model yang dibina | B6D1E1 | 17 | |
Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara urusan harian | B6D1E2 | 17 | |
Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau komuniti | B6D1E3 | 17 |
Subscribe to:
Posts (Atom)